/Rondreis op een zeiljacht van de Orkney naar de Shetland eilanden

Rondreis op een zeiljacht van de Orkney naar de Shetland eilanden

Deze eilandgroepen boven Schotland hebben altijd al tot mijn verbeelding gesproken. Op de vakantiebeurs kwam ik in contact met Jouke Lemmers van het bedrijf Offshore Yacht Charter en hij is de enige aanbieder van zeilvakanties in dat gebied. Bovendien is deze zeilreis de ideale mogelijkheid om beide eilandgroepen in één vakantie aan te doen. Zeilervaring heb ik niet, maar dat is ook niet nodig volgens Jouke.

Hoewel ik de zeilreis vroeg geboekt had, had ik wat te lang gewacht met de vliegtickets boeken, waardoor rechtstreeks vliegen helaas te duur is geworden. Maar gelukkig zijn er alternatieven beschikbaar en vlieg ik met een retour op Aberdeen en vervolg mijn weg met de Ferry naar Kirkwall, de hoofdstad op de Orkney Eilanden. Dit is eigenlijk een klein maar sfeervol haventje. Aan het begin van de avond stap ik aan boord van de ‘Cherokee’ waar ik tijdens een heerlijke avondmaaltijd kennis maak met de andere opvarenden en de bemanning. Na het eten geeft Jouke een serieuze veiligheidsinstructie en wordt het leven aan boord uitgelegd: “Doe of je thuis bent, tot een bepaalde grens.” Daar kan ik me prima in vinden. We doen samen met Jouke de afwas en drinken nog een sterke bak koffie met extra pure chocola, de reis kan nu al niet meer stuk.

De volgende ochtend, na een heerlijk ontbijt met verse croissants en yoghurt met bosbessen en ander fruit, geeft de ‘Boots’ en kok Rosa uitleg hoe de zeilen werken, waarna we vertrekken en tussen de eilanden doorzeilen. Doordat we stroming mee hebben komen we redelijk snel aan in de volgende haven op het eiland Stronsay. Een slaperig vervallen haventje, hier geen jachthaven, maar een pier, waar we tegen aan gaan liggen.

De daaropvolgende dag maken we een lange trip naar het eilandje ‘Fair Isle’, precies tussen de Orkney en Shetland eilanden in. Het waait flink en er staan ook hoge golven. De lucht heeft allerlei verschillende tinten grijs en de Cherokee stuift door het water. We wisselen het sturen af, een machtig gevoel. Waar de Orkney eilanden redelijk laag en glooiend zijn, verschijnt na een paar uur zeilen Fair Isle hoog aan de horizon met schitterende steile kliffen en ‘Jan van Genten’ (vogels) die met een noodgang het water in kunnen duiken. Door een smalle haveningang komen we in een soort baaitje terecht, ook hier geen jachthaven of andere jachten, maar wel een pier en een veerbootje.  Zeehonden en nog meer vogels heten ons welkom. De helft van de bemanning gaat het eten klaarmaken samen met Rosa en de andere helft maakt met lange lijnen de boot goed vast. Na wederom een heerlijke maaltijd lopen we met zijn allen omhoog naar het vogel observatorium, waar ook een barretje zit met speciaal Shetland bier.

Omdat het hier zo mooi is blijven we een dag liggen en maken een schitterende wandeling langs de noordkust. ’s Avonds na het eten neemt Jouke ons mee naar de kliffen waar ontelbare papegaaiduikers af en aanvliegen om hun jonkies in hun nesten te voeren. Hoewel de Papegaaiduikers kleiner zijn dan ik had gedacht, is dit echt een unieke ervaring en super leuk om deze koddige beestjes van zo dicht bij te zien.

We vervolgen onze reis naar De Shetlanden eilanden, Grutness Voe. Hier is ook het vliegveld, maar daar merk je eigenlijk niks van, het is maar klein. We wandeln langs Shetland Pony’s omhoog en worden beloond met een prachtig uitzicht over het water. Hier worden de Noordzee en de Atlantische oceaan gescheiden door de kaap van Sumburgh head. De volgende ochtend bezoeken we nog kort de ruïne van Jarlshoff, waar behalve Viking sporen ook overblijfselen uit de Bronstijd zijn. Destijds bloeide hier een rijke beschaving. Na het laatste stuk zeilen komen we aan in Lerwick, de hoofdstad op de Shetland eilanden, waar we nog uit eten gaan in een mooi restaurant met uitzicht op de haven. Dit was maar een korte reis, eigenlijk te kort, dus ik kom zeker een keer terug!

Ik kan deze reizen zeker aanraden: https://www.offshore-yacht-charter.com/rondreizen-zeilschip