Ook jij hebt vast al wel eens gehoord of gelezen dat je geld ontvangt als vergoeding vertraging vlucht geannuleerd of overboekt? Je hebt eigenlijk recht op een vergoeding, dit is een aantal jaar geleden ingevoerd door de Europese Unie. Alleen het daadwerkelijk terugkrijgen van je centjes kost je vaak een hoop tijd, energie en ellende. Het is allemaal niet zo makkelijk als ze zeggen dat het is. Je komt in een doolhof terecht van allerlei verschillende regels en voorwaarden. De luchtvaartmaatschappijen gaan ver om zo alsnog onder de betaling uit de komen. Daarom haken de meeste mensen af en dat is doodzonde, maar begrijpelijk! Toch is het belangrijk om door te zetten. Hier komen bemiddelingsbureaus goed van pas zodat je zelf niet bezig hoeft te houden met al dat gedoe.
Wanneer kom je in aanmerking voor een schadevergoeding?
Het is goed om vooraf te checken of je überhaupt in aanmerking komt voor een schadevergoeding voordat je al je kostbare tijd gaat investeren in een “gevecht” terwijl achteraf blijkt dat je eigenlijk geen recht hebt op een vergoeding. Dat zou jammer zijn.
Wanneer de aankomstvertraging langer is dan 3 uur kom je in aanmerking voor een van onderstaande punten:
Bij vluchtbestemmingen binnen de EU krijg je:
– € 250,- schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
– € 400,- schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km
Bij vluchtbestemmingen buiten de EU krijg je:
– € 250,- schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
– € 400,- schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
– € 600,- schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
Dit zijn bedragen per persoon / per ticket. Dus heb jij voor 4 personen een boeking gemaakt, dan heb je alle 4 recht op deze bedragen. Laat je dus niet afschepen met maar een vergoeding. Wel zijn er uitzonderingen voor onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, stakingen, etc.
Waar begin je?
Als je aan een van bovenstaande eisen voldoet kan het indienen gaan beginnen! Maar vaak zie je door de bomen het bos niet en weet je niet waar je moet zijn! Op internet kun je terecht bij Aviaclaim en/of vluchtvergoed.nl. Bij dit laatste had ik mijn klacht neergelegd, je betaald dan een bepaalde commissie aan deze organisatie als ze jouw claim in hebben kunnen dienen en je je geld terug hebt gekregen.
Op veel sites op internet las ik dat het veel mensen niet is gelukt om hun geld terug te krijgen. Ze werden van het kastje naar de muur gestuurd en de luchtvaartmaatschappijen betaalden niet of nauwelijks uit. Ze schuiven de verantwoordelijkheid van zich af en gebruiken altijd de excuses dat de vertraging door overmacht of technische mankementen komt! Waar sta je dan als reiziger? Jusit, je voelt je niet serieus genomen! En daar kan ik over meepraten, dit werd ook elke keer weer gebruikt als ik weer een mail had gestuurd! Behoorlijk frustrerend kan ik je zeggen.
Mocht een professionele bureau toch niet baten, dan zou ik toch zelf een claim indienen. Niet geschoten, altijd mis.